HIGHER ECONOMIC EDUCATION IN CONCEPTS OF SYNERGETIC PARADIGM NONLINEAR THINKING

Tatiyana V. Kichkiruk

Abstract


The purpose is to investigate the potential of synergetic paradigm of nonlinear thinking to improve the quality of higher economic education in Ukraine. Methodology is based on the principles of objectivity, consistency, development of bottlenecks which allow investigating the existence of modern higher economic education in Ukraine due to the transitional stage of the country and worldwide globalization processes and crises associated with them. Scientific novelty. Synergetic paradigm nonlinear thinking is offered by the author as a promising alternative for getting out of this situation, to improve the quality of training in higher economic education. This will ensure that the conditions for the growth of the country's competitiveness internationally will improve the socio-economic situation in Ukraine. Conclusions. Modern economic education as a form of knowledge and learning requires active use of synergistic methods for its modernization and output to a new level of training future specialists and economists. In fact, synergy and self-organization becomes a modern paradigm of development and learning. Modern education strategy must reflect the ideas and principles of synergy.

Keywords


non-linear thinking; economic education; synergetic paradigm; means of education

References


Aksenova A.V. Metodyka vykladannya ekonomiky [Methodology of Teaching Economics: Textbook]. Kiev, MBK, 1998. - 280 p.

Andruschenko V.P. Svitanok Yevropy`: Problema formuvannya novogo uchytelya dlya obyednanoyi Yevropy` XXI stolittya [Dawn of Europe: Shaping a new teacher for a united Europe of XXI century]. Kiev, Knowledge of Ukraine, 2011. - 1099 p.

Bronnikov V. Synergetyka yak perspektyvna metodologiya u doslidzhennyax socialno-politychnyx nauk [Synergetics as a promising methodology in studies Social and Political Sciences]. Suchasna ukrayinska polityka. Polityky i politology pro neyi [Modern Ukrainian politics. Politicians and political scientists about it]. 2009, issue 13, pp. 109 - 116.

Hrydasova N. Mitse i rol ekonomichnoyi kultury` u strukturi zagalnoyi kultury` osobystosti [Place and role of culture in the economic structure of the general culture of the individual]. Molod i rynok : shhomisyachny`j naukovo-pedagogichnyj zhurnal .- [Youth and market: a monthly journal of scientific and pedagogical], 2011, vol. 2 no 5, pp. 141-145.

Dembytska N. Socialno-psyxologichni problemy ekonomichnoyi socializaciyi molodi [Socio-psychological problems of economic socialization of youth] Social Psychology. 2008, vol. 2 . no 28, pp. 49-59.

Kuklin A. Stanovlennya systemy ekonomichnoyi osvity v Ukrayini u konteksti Bolonskogo procesu [Formation of economic education in Ukraine in the context of the Bologna Process]. Visnyk Cherkaskogo universytetu: naukovyj zhurnal. Seriya: Pedagogichni nauky Cherkasy : ChNU imeni Bogdana Xmelnyczkogo [Bulletin of Cherkassy University: Research Journal. Series: Teaching Science - Cherkasy: CNU named after Bohdan Khmelnytsky], 2008, issue 120.

Khmel V. V. Education: real and due /text/ /Anthropological measurements of philosophical research. - 2012. - №2. – pp.7 -14.


GOST Style Citations


1. Аксьонова О.В. Методика викладання економіки: Навчальний посібник / О.В. Аксьо-нова. – К.: КНЕУ, 1998. – 280 с.

2. Андрущенко В.П. Вища освіта у пост-Болонському просторі: спроба прогностичного аналізу / В.П. Андрущенко // Філософія освіти. − 2005. − № 2. − С. 6 − 19.

3. Бронніков В. Синергетика як перспективна методологія у дослідженнях соціально-політичних наук / В. Бронніков // Сучасна українська політика. Політики і політологи про неї. 2009. − Випуск 13. − С. 109 − 116.

4. Гридасова Н. Місце і роль економічної культури у структурі загальної культури особистості / Наталія Гридасова // Молодь і ринок : щомісячний науково-педагогічний журнал. − 2011. − № 2 (73), лютий. − С. 141−145.

5. Дембицька Н. Соціально-психологічні проблеми економічної соціалізації молоді / Наталія Дембицька // Соціальна психологія. − 2008. − №2 (28). − С. 49-59.

6. Куклін О. В. Становлення системи економічної освіти в Україні у контексті Болонського процесу / О. В. Куклін // Вісник Черкаського університету: науковий журнал. Серія: Педагогічні науки. − Черкаси : ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. − Вип. 120.

7. Хміль В.В. Освіта: суще та належне / Антропологічні виміри філософських досліджень. /текст/ - 2012. - №2. – 7 - 14.





DOI: https://doi.org/10.15802/ampr2014/25037

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.