GENDER DEFINITION OF MUSICAL ART IN THE EDUCATIONAL SYSTEM

V. V. Poliuha

Abstract


The article interprets the gender issues and their interconnection of musical art that leads to analyzis of music pedagogy and educational system in general. The purpose of the study is the selection and analysis of such gender definitions of music as ender dimension, gender roles, gender approach, the gender component in the system of music education. Methodology of the study is based on the interdisciplinary approach that involves the use of scientific methods of analysis, synthesis and synthesis. Also, there is the method of comparative analysis and analogy applied in understanding the problems related to the study of gender influence in art and education. Originality is reflected in modern educational concept that appeals to the understanding of gender issues as a way of more thorough understanding of individuals, their role status of the individual, which in turn defines social opportunities in educational activities. Accordingly, the modern science can not remain uninvolved into the problems of modern times. Conclusions. Studies of gender in musical art education leads to selection, analyzis and understanding of such definitions as: gender dimension, which is focused on the understanding of the principle of obtaining polysynthetic, gender sensation from a musical work; gender roles, which distinguish representation of women in different kinds of music; gender approach, which establishes the availability of gender imbalance in the system of music education; gender component, which distinguishes the importance of understanding and practical implementation of gender equality in the system of music education.


Keywords


musical art; gender; music education

References


Bulatova, L. O. (2008). Henderni osoblyvosti spryiniattia muzychnoho mystetstva. Teoretychni pytannia kultury, osvity, vykhovannia: zbirnyk nauk. prats, 35, 51.

Doronina, T. O. (2011). Teoretyko-metodolohichni zasady gendernoi osvity ta vykhovannia uchnivskoi molodi. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim.

Kiseleva, T. G. (2003). Sotcialnyi obraz zhenshchiny v kulturakh mira. ONS, 3, 162–171.

Kochurska, I. (2010). Suchasni pidkhody do profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv – muzykantiv. Vyshcha shkola, 5, 68-73.

Osvita: hendernyi vymir – 2020 (n.d.). Retrieved from http://mon.gov.ua/content/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2016/07/18/proekt-gendernoyi-strategiyi.doc

Sukovataia, V. (2001). Uchimsia demokratii. Vysshee obrazovanie v Rossii, 2, 86-90.

Tcypin, G. (1982). Portrety sovetskikh pianistov. Moscow: Sovetskii kompozitor.

Tsurkanenko, I. V. (2011). Henderna tematyka v doslidzhenniakh muzychnoho vykonavstva. Mova i kultura, 4(150)(14), 65-72.

Shapinskaia, E. N. (2004). Zhenshchina v tvorchestve i sozidanii (problema tvorchestva v gendernom aspekte). Observatoriia kultury, 2, 63.

Iarskaia-Smirnova, E. R. (2003). Teoreticheskie podkhody k issledovaniiu skrytogo uchebnogo plana. Proceedings of the Mezhdunarodnaia nauchno-prakticheskaia konferentciia: Gendernoe obrazovanie v sisteme vysshei i srednei shkoly: sostoianie i perspektivy, Ivanovo. Ivanovo: Ivan. gos. un-t.

Gathen, K. (2014). Gender bias and music educations. Delaware: University of Delaware.

Gould, E. (2005). Nomadic Turns: Epistemology, Experience, and Women University Band Directors. Philosophy of Music Education Review, 13(2), 147-164. doi:10.1353/pme.2005.0034

Nelson, R. (2010). Queer studies in education: Some research portraits. Proceedings of the Keynote presentation for Conference, “Establishing Identity: GLBT Studies & Music Education”, May 23-26, 2010, Urbana-Champaign. Urbana-Champaign: University of Illinois.

Tarasti, E. (2000). Existential Semiotics. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press.

Patel, N. (2015). Gender in the Music Industry. Music Business Journal. Retrieved from http://www.thembj.org/2015/10/gender-inequality-in-the-music-industry/


GOST Style Citations


  1. Булатова, Л. О. Гендерні особливості сприйняття музичного мистецтва / Л. О. Булатова // Теоретичні питання культури, освіти, виховання: збірник наук. праць. – 2008. – Вип. 35. – C. 51.
  2. Дороніна, Т. О. Теоретико-методологічні засади ґендерної освіти та виховання учнівської молоді /
    Т. О. Дороніна. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2011. – 331с.
  3. Киселёва, Т. Г. Социальный образ женщины в культурах мира / Т. Г. Киселёва // ОНС. – 2003. – №3. – С. 162–171.
  4. Кочурська, І. Сучасні підходи до професійної підготовки майбутніх педагогів – музикантів /
    І. Кочурська // Вища школа. – 2010. – №5. – С. 68–73.
  5. Освіта: гендерний вимір – 2020 [Електронний реурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2016/07/18/proekt-gendernoyi-strategiyi.doc – Назва з екрану. – Перевірено: 14.06.2017.
  6. Суковатая, В. Учимся демократии / В. Суковатая // Высшее образование в России. – 2001. – №2. –
    С. 86–90.
  7. Цыпин, Г. Портреты советских пианистов / Г. Цыпин. – Москва : Советский композитор. – 1982. –
    192 с.
  8. Цурканенко, І. В. Гендерна тематика в дослідженнях музичного виконавства / І. В. Цурканенко // Мова і культура. – 2011. – Т. 4(150), Вип. 14. – С. 65–72.
  9. Шапинская, Е. Н. Женщина в творчестве и созидании (проблема творчества в гендерном аспекте) /
    Е. Н. Шапинская // Обсерватория культуры. – 2004. – №2. – C.63.
  10. Ярская-Смирнова, Е. Р. Теоретические подходы к исследованию скрытого учебного плана /
    Е. Р. Ярская-Смирнова // Гендерное образование в системе высшей и средней школы: состояние и перспективы: материалы междунар. науч.-практич. конф. – Иваново: Иван. гос. ун-т, 2003. – С. 268
  11. Gathen, K. Gender bias and music educations / K. Gathen. – Delaware : University of Delaware, 2014. – 247p.
  12. Gould, E. Nomadic turns: epistemology, experience, and women university band directors / E. Gould // Philosophy of Music Education Review. – 2005. – Vol. 13, Iss. 2. – P. 147–164. doi: 10.1353/pme.2005.0034
  13. Nelson, R. Queer studies in education: Some research portraits / R. Nelson // Keynote presentation for Conference, “Establishing Identity: GLBT Studies & Music Education” (23.05-26.05.2010). – Urbana-Champaign : University of Illinois, 2010. – P. 7.
  14. Tarasti, E. Existential Semiotics / E. Tarasti. – Bloomington; Indianapolis :IndianaUniversityPress, 2000. – 218p.
  15. Patel, N. Gender in the music industry [Електронний реурс] / N. Patel // Music business journal. – 2015. – Режим доступу: http://www.thembj.org/2015/10/gender-inequality-in-the-music-industry/ – Назва з екрану. – Перевірено: 14.06.2017.




DOI: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i11.105490

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.